آزمایشات دوران بارداری

ژنتیک می تواند بر رنگ چشم و موهای کودک تأثیر بگذارد ، اما می تواند در بروز برخی نقایص هنگام تولد یا اختلالات ژنتیکی نیز تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که زنان به طور معمول انواع آزمایشات غربالگری ژنتیکی را در سه ماهه اول و دوم بارداری انجام می دهند تا خطر این مشکلات احتمالی در نوزاد متولد نشده خود را ارزیابی کنند و زوجین نسبت به ادامه یا ختم بارداری بصورت آگاهانه تصمیم گیری نمایند.

در دوران بارداری، پزشک ممکن است به علت یک خطر احتمالی در جنین، توصیه به بررسی ژنهای جنین شما نماید. این تست­ها به آزمایشات غربالگری و تشخیصی تقسیم بندی می­شوند:

 

آزمایشات غربالگری:

این بررسی­ها ریسک ابتلا جنین به نقائص حین تولد و یا اختلالات ژنتیکی را مشخص می نمایند. نتایج غربالگری به همراه سایر عوامل خطرناک، از جمله سن مادر و سابقه قومیتی و خانوادگی زوجین برای اختلالات ژنتیکی، برای محاسبه ریسک ابتلا جنین به اختلالات ژنتیکی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً انجام آزمایشات غربالگری خطری را متوجه مادر و جنین نمی کند. با این وجود این بررسی­ها بطور قطعی نمی­توانند ابتلا یا عدم ابتلای جنین را مشخص نمایند و در صورت مثبت شدن می­بایست با آزمایشات تشخیصی تائید شوند.

شایع ترین آزمایشات غربالگری شامل موارد زیر می­باشند:

  • غربالگری سه ماهه اول ترکیبی (غربالگری غیر ژنتیکی): در این آزمایش از ترکیبی از سونوگرافیو تست بیوشیمی خون مادر استفاده می شود، تا خطر ابتلا به سندرم داون (تریزومی 21)، تریزومی 18 و ناهنجاری­های ستون فقرات و مغز محاسبه گردد. این بررسی­ها معمولاً بین هفته­های دهم تا سیزدهم بارداری انجام می­شوند. با این حال از آنجاییکه در این نوع غربالگری ریسک ابتلا جنین بصورت غیر مستقیم پیش بینی می­گردد، دقت و حساسیت پایینتری نسبت به غربالگری­های ژنتیکی (NIPT) دارند.
  • NIPT یا DNA آزاد جنینی (Cell Free Fetal DNA): در دوران بارداری، بخشی از DNA جنین وارد جریان خون مادر می شود. در تست پیش از تولد غیر تهاجمی (NIPT) اطلاعات ژنتیکی موجود در این DNA برای تعدادی از اختلالات کروموزومی (تریزومی­های 13، 18، 21 و ناهنجاری تعدادی کروموزوم­های جنسی) و تعیین جنسیت جنین، با دقت بالایی غربالگری می­شود. این آزمایش با حساسیت و دقت بسیار بالاتری نسبت به غربالگری­های غیر ژنتیکی به بررسی ناهنجاری­های فوق می­پردازد. با این وجود NIPT یک آزمایش خون ساده است و کاملاً برای مادر و جنین بی خطر بوده و از 10 هفته قابل انجام می­باشد.

آزمایشات تشخیصی:

این آزمایشات می توانند با بیشترین حد از اطمینان به شما بگویند که آیا جنین شما واقعاً دچار ناهنجاری یا اختلالات ارثی مورد نظر می باشد یا خیر. ناهنجاری­های کروموزومی و بررسی یک جهش ژنتیکی خاص از اهداف آزمایشات ژنتیکی تشخیصی در دوران بارداری می­باشد. این آزمایشات بر روی سلولهای جنین یا جفت به دست آمده از طریق آمنیوسنتز یا نمونه گیری پرزهای جفتی (CVS) انجام می شود. هر دو این روش­ها تهاجمی بوده و با ریسک اندکی از احتمال آسیب به جنین همراه می­باشند.

  • آمنیوسنتز: آمنیوسنتز یک آزمایش تشخیصی است. معمولاً بین 15 تا 20 هفته بارداری انجام می شود، اما تا زمان تولد نیز می توان این کار را انجام داد. برای انجام آزمایش، از یک سوزن بسیار نازک برای برداشت مقدار کمی ازمایع آمنیوتیک استفاده می شود. از سونوگرافی جهت راهنمایی انجام نمونه گیری استفاده می شود. بسته به تکنیک مورد استفاده و هدف انجام آزمایش، حصول نتایج می تواند از 1 روز تا چند هفته به طول انجامد. احتمال سقط خود به خود به دلیل انجام آمنیوسنتز بسیار کم (حدود 0.5 تا 1 درصد) است. با این وجود نشت مایعات آمنیوتیک و خونریزی جزئی ممکن است بعد از آمنیوسنتز رخ دهد که در بیشتر موارد، مشکلی ایجاد نمی­کنند و خود به خود برطرف می­شوند.

  • نمونه گیری پرزهای جفتی :(CVS) درCVS ، نمونه ای از بافت پرزهای جفت گرفته می­شود.مهمترین مزیت CVS  نسبت به آمنیوسنتز این است که CVS زودتر از آمنیوسنتز و بین هفته­های دهم تا سیزدهم بارداری انجام می شود.  با این وجود، احتمال سقط جنین با CVS کمی بیشتر از آمنیوسنتز است.

سلول­های بدست آمده در پروسه نمونه چطور آنالیز می­شوند؟

تکنیک­های متعددی در تشخیص پیش از تولد استفاده می­شوند.. پزشک یا مشاور ژنتیک بسته به نوع اطلاعاتی که نیاز دارد و وضعیت بارداری شما، بهترین تست تشخیصی را انتخاب می نماید:    

  • کاریوتایپ: کم یا اضافه شدن و یا کروموزوم های آسیب دیده را می توان با گرفتن یک عکس از کروموزوم­ها و چیدمان آنها به ترتیب از بزرگ به کوچک مورد شناسایی قرار داد. نتایج کاریوتایپ معمولاً بین 2-3 هفته پس از نمونه برداری آماده می­گردد. این روش به عنوان قدیمی­ترین و مورد تائیدترین روش بررسی کروموزوم­ها می­باشد.

  • هیبریداسیون فلورسانس در درجا (FISH): از این روش می توان برای تشخیص تغییرات تعدادی رایج کروموزوم­ها مربوط به کروموزوم­های 13، 18، 21 و کروموزومهای X و Y استفاده کرد. نتایج سریعتر (معمولاً طی 1 تا 2 روز) از کاریوتایپینگ سنتی آماده هستند. نتایج آزمایش مثبت با کاریوتایپ تأیید می شود.

  • ریزآرایه (Microarray):  این آزمایش می تواند به دنبال انواع مختلفی از مشکلات کروموزوم از جمله تغییرات تعدادی کروموزوم­ها، حذف و اضافه شدن بخش کوچکی از کروموزوم­ها باشد. این می تواند برخی از مشکلات کروموزومی را پیدا کند که کاریوتایپ امکان تشخیص آن­ها را ندارد. ضمناً نتایج در حدود 7 روز آماده باشد. با این وجود امکان شناسایی جا به جایی­های کروموزومی را ندارد.
  • آزمایش DNA: استخراج DNA جنین از سلول­های بدست آمده در پروسه نمونه­گیری و سپس بررسی DNA از نظر وجود یا عدم وجود جهش مورد نظر. معمولاً این جهش­ها پیش از بارداری مشخص شده و برای آزمایش برنامه ریزی انجام شده باشد. به عنوان مثال، اگر شما و همسر خود حامل جهش در ژن فیبروز کیستیک باشید و احتمال 25 درصدی ابتلا در جنین مطرح باشد، ممکن است بخواهید آزمایش تشخیصی قبل از تولد را برای این جهش خاص درخواست کنید.

تمامی سرویس­های ژنتیکی غربالگری و تشخیصی در دوران بارداری، با بالاترین کیفیت و براساس تعرفه­های وزارت بهداشت قابل ارائه می­باشند.